0
aaa 37,608 views
خبر
فوریـه 7, 2016 درون 10:44 ق.ظ توسط ستادسامرا
فاصله اماکن مقدس-فاصله نجف ،کاظمـین،سامرا-کربلا
۱ ـ فاصله راه مکه که تا کربلا حدود ۱۴۰۰ کیلومتر است
و امام حسین(ع) این مسافت را درون ۲۳ روز ( از هشتم ذی حجه که تا دوم محرم) پیموده است. فاصله کاظمین تا کربلا چند کیلومتر است بنابراین کاروان حسینی روزانـه حدود ۶۰ کیلومتر درون کوه و بیـابان راه مـیرفتند که تا به کربلا رسیدند .
– فاصله کربلا که تا نجف اشرف: 80 کیلومتر است
و فاصله نجف که تا کوفه حدود ۱۵ کیلومتر است و بنابراین فاصله کربلا که تا کوفه حدود ۸۰ تا۹۰ کیلومتر مـیباشد .
– فاصله کربلا که تا حله: ۴۵ کیلومتر
فاصله نجف که تا کوفه ۱۰ کیلومتر
– فاصله کربلا که تا کاظمـین حدوداً ۸۵ کیلومتر .
فاصله نجف که تا بغداد ۱۵۰ کیلومتر
– فاصله کربلا که تا آرامگاه حر: ۷ کیلومتر
فاصله بغداد که تا سامرا 124 کیلومتر
ـ درون زمان امام حسین ،کوفه شـهری نو بنیـاد با عمری پنجاه ساله بود کـه مردم آن، فاصله کاظمین تا کربلا چند کیلومتر است از مناطق دیگر بـه آنجا آمده بودند. فاصله کاظمین تا کربلا چند کیلومتر است بیشتر آنـها نیروهای نظامـی بودند کـه درآمدشان حقوق سالانـه ای بود کـه اول هر سال از بیت المال مـیگرفتند و اول سال قمری هم محرم بود.
در این وضعیت بود کـه عبیدالله ابن زیـاد گفت: «هر بـه جنگ حسین(ع) نرود، حقوق سالانـه اش امسال پرداخت نمـیشود و حقوقش از بیت المال قطع مـیشود و هربه جنگ حسین(ع) برود، افزون بر حقوق سالانـه، پاداش فراوان و اضافه کاری ویژه ای مـیگیرد.»
مسافت کوفه که تا شام را طی سه روز بـه راحتی مـی توان پیمود.
– درون تابلوی بین شـهری وزارت راه سوریـه نوشته شده: دمشق – بغداد ۵۰۰ کیلومتر.
از بغداد که تا کوفه نیز حدود ۱۵۰ کیلومتر
از بغداد که تا کربلا 110 کیلومتر مـی باشد.
محدث قمـی مـی گوید: « روز هشتم، یزید اهل بیت را روانـه کرد.»
با توجه بـه ورود اهل بیت (ع) درون روز اول صفر و فاصله ده روزه کوفه بـه شام ( چنان کـه سید اعتراف دارد) رسیدن اهل بیت (ع) بـه کربلا را درون بیستم صفر بـه آسانی مـی توان تصدیق و باور کرد. چون حدود دوازده روز مـی شود.
– امام حسین (ع)، فاصله ۴۷۰ کیلومتری مدینـه و مکه را پنج روزه پیمودند ( تقریبا روزانـه ۹۰ کیلومتر) درون نتیجه مسافت شام که تا کربلا را کـه حدود ۵۷۰ کیلومتر است، طی هفت روز بـه راحتی مـی توان پیمود. و مسافت شام که تا کوفه را بـه طور عادی هشت روزه مـی توان طی کرد.
– سرعت شتر درون بیـابان بـه دوازده کیلومتردر ساعت مـیرسد.
فااصله تهران که تا مرز خسروی ۷۲۰ کیلومتر
فاصله کربلا که تا مرز خسروی ۳۰۰ کیلومتر
فاصله تهران بغداد ۹۰۰ کلیومتر
فاصله بغداد که تا کاظمـین ۸ کیلومتر
فاصله بغداد که تا سامرا ۱۱۱ کیلومتر
فاصله بغداد که تا نجف ۱۶۵ کیلومتر
فاصله بغداد که تا کربلا ۱۰۲ کیلومتر
فاصله نجف که تا کربلا ۸۰ کیلومتر
فاصله نجف که تا کوفه ۱۰ کیلومتر
فاصله حرم امام حسین با حرم برادرش ابوالفضل ۳۰۰متر
فاصله کربلاتا شـهر مُسیّب ، مدفن و زیـارتگاه آن دو شـهید نوجوان۲طفلان مسلم۴۰کیلومتر است
نجف تاسیدمحمد 249 کیلومتر – تا2طفلان مسلم 116کیلومتر
کربلا تاسیدمحمد 184کیلومتر – تا2طفلان مسلم 38کیلومتر
مـهران تاکوت 82کیلومتر – مـهران تادیوانیـه 227کیلومتر
مـهران تاحله 238 کیلومتر– مـهران تابغداد 255کیلومتر – مـهران که تا نجف 303کیلومتر
مـهران تاکربلا 280کلیومتر – مـهران تاکاظمـین 283 کیلومتر-
مـهران تاسامراء 444کیلومتر – مـهران تاسیدمحمد 409کیلومتر – مـهران تا2طفلان مسلم : 272کیلومتر
مرزخسروی تاکوت 341کیلومتر – مرزخسروی تادیوانیـه 395کیلومتر – مرزخسروی تاحله 305 کیلومتر-
مرزخسروی تابغداد 190کیلومتر – خسروی که تا نجف 380کیلومتر – خسروی تاخانقین 10کیلومتر – خسروی تامقدادیـه 102 کیلومتر- خسروی که تا بعقوبه 130کیلومتر- خسروی تاکربلا 315کیلومتر – خسروی تاکاظمـین 203کیلومتر – خسروی تاسامراء 326کیلومتر – خسروی تاسیدمحمد291کیلومتر – خسروی تاطفلان مسلم 281کیلومتر
نجف تا کربلا 78کیلومتر – نجف تابغداد 161کیلومتر – نجف تابصره 467کیلومتر – نجف تاحله 61 کلیومتر- نجف که تا رمادی 271کیلومتر- نجف که تا بعقوبه 227کیلومتر- نجف که تا دیوانیـه 75کیلومتر –
نجف تاکاظمـین 180کیلومتر – نجف تاسامراء 287کیلومتر – نجف تاسیدمحمد249کیلومتر – نجف تا2طفلان مسلم 116کیلومتر
کربلا تابغداد 108کیلومتر – کربلا تاکوت197کیلومتر – کربلا تاحله 42کیلومتر – کربلا که تا رمادی 218کیلومتر –
کربلا تابعقوبه 184کیلومتر – کربلا تادیوانیـه 144 کیلومتر- کربلا که تا بصره 524کیلومتر – کربلا تاکاظمـین 115کیلومتر –
کربلا که تا سامراء 220کیلومتر – کربلا تا سیدمحمد184کیلومتر – کربلا که تا 2طفلان مسلم 38کیلومتر
*****
آشنایی با مکانهای مختلف کربلا
قسمتهای مختلف حرم امام حسین(ع)
ضریح امام حسین(ع)
ضریح شش گوشـه معروف امام حسین(ع) بـه نحوی قرار دارد کـه ضلع ششم آن بـه سمت غرب مـیباشد. این ضریح تاکنون چندین بار عوض شده هست که آخرین آن مربوط مـیشود بـه اسفندماه سال ۱۳۹۱ کـه ضریح طراحی شده توسط استاد فرشچیـان، رونمایی شد. علت شش گوشـه بودن ضریح نیز دفن پیکر حضرت علی اکبر(ع) درون پایین پای حضرت مـیباشد و ضلع ششم مربوط بـه ایشان است. لازم بـه ذکر هست که با توجه بـه قرار گرفتن بدن حضرت علی اصغر(ع) بر روی امام حسین(ع)، درون واقع درون این ضریح یک امام و دو امامزاده دفن مـیباشند.
ضریح شـهدا
در ضلع جنوب غربی ضریح، پنجره فولادی قرار دارد کـه نمایـانگر محل دفن شـهدای کربلا مـیباشد. بر بالای این پنجره تابلویی سیـاه رنگ قرار دارد کـه نام شـهدا روی آن نوشته شده است. درون رواق حبیب بن مظاهر نیز پنجرهای قرار دارد کـه ضلع مقابل محل دفن شـهدا مـیباشد.
ضریح حبیب بن مظاهر
در ضلع جنوبی غربی رواق حبیب بن مظاهر ضریح کوچکی قرار دارد کـه محل دفن حبیب بن مظاهر مـیباشد. حبیب از یـاران حضرت علی (ع) بود کـه در زمان واقعه عاشورا حدود ۷۵ سال سن داشت و در رکاب امام حسین(ع) بـه شـهادت رسید. باتوجه بـه اینکه حبیب از بزرگان قبیله بنی اسد بود، اهالی قبیله بدن او را جدای از دیگر شـهدای کربلا بـه خاک سپردند. اگر از باب قبله وارد حرم شوید و از طریق ایوان طلا وارد بخش داخلی شوید، ابتدا ضریح حبیب را زیـارت خواهید کرد.
ضریح سید ابراهیم مُجاب
ابراهیم مجاب بـه روایتی فرزند و به روایتی نوه امام موسی کاظم(ع) بود. نقل شده هست که ایشان درون هنگام زیـارت امام حسین(ع) روبروی ضریح ایستاده هست و گفته هست که: «السلام علیک یـا جدّاه» و از درون ضریح پاسخ آمده هست که: «و علیک السلام یـا ولدی» و با توجه بـه اینکه جواب سلامش داده شده هست به او «مُجاب» مـیگویند.
نکته جالب درباره ایشان این هست که برخی از اعراب کـه مـیخواهند سیگار را ترک کنند بـه نزد ضریح او مـیآیند و سیگارشان را بـه درون ضریح مـیاندازند و اینگونـه با ایشان عهد مـیکنند کـه دیگر سیگار نکشند. به منظور همـین بعضا درون ضریح ته مانده سیگارهایی را مشاهده خواهید کرد کـه اعراب به منظور ترک سیگارشان درون آن انداختهاند.
قتلگاه
در تقاطع دو رواق ابراهیم مجاب و حبیب بن مظاهر، دری قرار دارد کـه از طریق آن بـه محوطه گودال قتلگاه مـیرسید. این درب بعضی اوقات باز هست و بعضی اوقات بسته. درون مواقعی کـه این درون بسته مـیباشد مـیتوانید از طریق صحن حرم بـه قسمت گودال قتلگاه رفته و پشت یکی از دو پنجره فولادیای کـه بدین منظور درون آن قسمت قرار دارد، بایستید. یکی از این دو پنجره فولادی روبروی باب القبله و پنجره دیگه روبروی باب الزینبیـه قرار دارد.
رواق ابراهیم مجاب
این رواق از غرب که تا شمال غربی ضریح مطهر قرار دارد و با توجه بـه اینکه ضریح سید ابراهیم مجاب درون آن قرار دارد، رواق ابراهیم مجاب نامـیده شده است. درون صورتیکه درون این رواق رو بـه ضریح امام حسین (ع) بایستید، درون سمت راست شما و در انتهای رواق، ضریح ابراهیم مجاب را مشاهده خواهید کرد. درون اطراف ضریح ابراهیم مجاب، عالمانی بسیـاری از قبیل سید رضی و سید مرتضی دفن مـیباشند.
رواق حبیب بن مظاهر
اگر از سمت باب القبله وارد حرم شوید، ابتدا وارد این رواق مـیشوید. این رواق از جنوب که تا جنوب غربی ضریح مطهر قرار دارد و به سبب قرار گرفتن ضریح حبیب بن مظاهر درون آن، بدین نام شناخته مـیشود.
رواق فقیـهان
این رواق از جنوب که تا جنوب شرقی ضریح مطهر را پوشش مـیدهد و به دلیل اینکه فقیـهان و دانشمندان زیـادی درون آن بـه خاک سپرده شدهاند، رواق فقیـهان نام گرفته است. اگر از ورودی رواق فقیـهان بـه محوطه ضریح وارد شوید، روبرویتان ضلع ششم ضریح (محل بـه خاک سپاری حضرت عل اکبر(ع) و سمت چپتان ضریح محل دفن شـهدای کربلا خواهد بود.
رواق پادشاهان
این رواق توسط شاه صفی ساخته شده هست و با توجه بـه اینکه تعداد زیـادی از پادشاهان قاجار از قبیل مظفرالدین شاه و محمدعلی شاه و احمدشاه، درون آن دفن هستند، رواق پادشاهان نامـیده مـیشود. این رواق از شمال شرقی که تا شمال ضریح مطهر را پوشش مـیدهد. نقطه شمالی این رواق بـه ضریح ابراهیم مجاب مـیرسد. درون تقاطع رواق فقیـهان و رواق پادشاهان مـیرزا تقی خان امـیرکبیر دفن مـیباشد کـه البته نشانـه و نماد خاصی درون ان قسمت برایش وجود ندارد.
حرم حضرت عباس(ع)
حرم حضرت عباس(ع) با فاصلهای ۳۰۰ متری از حرم امام حسین(ع) قرار دارد. دلیل این فاصله نیز بدین علت هست که وقتی حضرت عباس(ع) درون راه برگشت از نـهر علقمـه بـه شـهادت رسیدند، از امام حسین(ع) خواستند کـه بدنشان را بـه خیمـهها برنگردانند که تا شرمنده طفلان تشنـه امام حسین(ع) نشوند. بـه فاصله بین حرم امام حسین(ع) و حرم حضرت عباس(ع) بین الحرمـین مـیگویند.
قسمتهای مختلف حرم حضرت عباس(ع)
ضریح حضرت عباس(ع)
ضریح تقریبا مربع شکل حضرت عباس(ع) درون مرکز حرم قرار دارد. ابعاد این ضریح ۴.۱۵ متر درون ۵.۴۵ متر و ارتفاع آن ۴.۱۵ متر مـیباشد. ضریح فعلی درون سال ۱۳۸۵ ه. ق. و به دستور آیت الله حکیم ساخته و رونمایی شده است.
سرداب حرم ابوالفضل
از زمان بـه خاک سپردن بدن مطهر حضرت عباس(ع) آبی پاک و زلال قبر و دورتادور آن را فرا گرفته هست که اکنون نیز بعد از سالها هنوز با همان پاکی و زلالی باقی مانده هست و حرم حضرت عباس(ع) بر روی این کانالهای آبی ساخته شده است. بـه فضای زیر حرم کـه آب درون آن جریـان دارد، سرداب مـیگویند. درون رواق شمالی حرم حضرت دری قرار دارد کـه محل ورود بـه سرداب مـیباشد کـه البته امروزه آن درب بر روی زوار بسته مـیباشد.
رواق جنوبی
ایوان طلای حضرت عباس کـه در واقع ورودی اصلی حرم مـیباشد، بـه این رواق باز مـیشود.
رواق شمالی
در ضلع شمال شرقی این رواق درب نقرهای رنگی وجود دارد کـه ورودی بـه سرداب حضرت عباس(ع) مـیباشد.
رواق شرقی و رواق غربی
این دو رواق درون شرق و غرب ضریح مطرح قرار دارند.
تل زینبیـه
تل زینبیـه محلی هست که کمـی از سطح زمـین ارتفاع دارد و در زمان واقعه عاشورا حضرت زینب(س) بر روی آن ایستاده بودند و لحظه شـهادت امام حسین(ع) را نظاره مـید. این تل ما بین حرم امام حسین(ع) و خیمـهگاه قرار دارد. به منظور رسیدن بـه تل زینبیـه اگر درون حرم امام حسین هستید مـیتوانید از باب الزینبیـه خارج شوید و تل زینبیـه را تقریبا درون روبروی خود مشاهده کنید ولی اگر درون بین الحرمـین هستید، بـه سمت حرم امام حسین(ع) حرکت کنید و به نزدیکی حرم کـه رسیدید، از خروجی سمت راست بین الحرمـین خارج شوید. در همان مسیر و به موازات دیوار حرم امام حسین(ع) کمـی کـه جلو بروید، تل زینبیـه را خواهید دید.
فاصله تقریبی خیمـهگاه از قتلگاه ۶۰۰ متر مـیباشد کـه تل زینبه درون مـیان این مسیر قرار دارد.
بردن دوربین و موبایل بـه داخل تل زینبیـه ممنوع مـیباشد ولی اگر شانس با شما همراه باشد و نگهبان مـهربونی نیز درون قسمت بازرسی باشد، خیلی هم سخت نمـیگیرند!
در پشت تل زینبیـه بازاری قرار دارد کـه معروفترین مغازه آن، مغازه آقای طباطبایی مـیباشد. درون این مغازه بعد از نماز مغرب و عشاء بـه زائرها تربت امام حسین(ع) بـه رایگان داده مـیشود. بـه شرطی کـه هر نفر فقط یک تربت بگیرد و شبهای قبل نیز تربت نگرفته باشد. درون ضمن درون این مغازه هر زائر مـیتواند ۳۰ مـهر تربت امام حسین(ع) بـه رایگان بردارد.
برای رسیدن بـه این مغازه سمت راست تل زینبه کوچهای باریک است. آن را بـه داخل بروید که تا به بازار برسید. سپس درون بازار بـه سمت راست حرکت کنید که تا تابلوی مغازه آقای طباطبایی درون سمت چپ خود ببینید.
بازدید از این محل درون برنامـه کاروانها قرار دارد.
خیمـهگاه
در قسمت جنوب غربی حرم امام حسین و با فاصلهای نـه چندان دور، خیمـهگاه امام حسین(ع) قرار دارد. این محل جایی بوده هست که کاروان امام حسین(ع) خیمـههای خود را درون آنجا بـه پا کرده بودند. مساحت این بنا حدود ۲۰۰۰ متر مـیباشد و محل خیمـه اهل بیت بـه تفکیک با ضریحهای مختلف درون آن مشخص شده است. نکته جالب درون مورد خیمـهگاه این هست که اولین خیمـه کـه به نوعی ورودی خیمـهگاه مـیباشد، خیمـه حضرت عباس(ع) هست که بـه نوعی تداعی کننده لقب پاسدار خیمـههای آن حضرت مـیباشد. توجه داشته باشید کـه برای محل خیمـه حضرت علی اکبر(ع) ضریحی ساخته نشده هست و شما فقط مـیتوانید با توجه بـه نقشـه چاپ شده درون همـین مجله جایگاه تقریبی آن را پیدا نمایید.
در صحن خیمـهگاه درون زمانهای گوناگون برنامـههایی توسط بعثه رهبری برگزار مـیشود کـه برنامـه آن را مـیتوانید درون ابتدای سفر از مدیر کاروان و یـا محل استقرار بعثه رهبری دریـافت کنید.
برای رسیدن بـه خیمـهگاه از یکی از دربهای باب الزینبیـه و یـا باب القبله خارج شده و از طریق بلواری کـه از کنار تل زینبیـه شروع مـیشود، بـه سمت خیمـهگاه بروید.
بردن دوربین و تلفن همراه بـه داخل خیمـهگاه ممنوع است.
در صورتیکه نیـاز بـه تجدید وضو داشتید مـیتوانید از سرویس بهداشتیهایی کـه در مسیر حرم که تا خیمـهگاه قرار دارد استفاده نمایید.
بازدید از این محل درون برنامـه کاروانها قرار دارد.
مقام دست راست حضرت عباس(ع)
اگر از باب الفرات حرم حضرت عباس(ع) خارج شوید درون داخل کوچهای از خیـابان علقمـه، ضریح و اتاقکی قرار دارد کـه محل جدا شدن دست راست حضرت عباس(ع) درون هنگام بازگشت از نـهر علقمـه بـه دست سربازان عمرسعد مـیباشد بـه همـین جهت مورد احترام زائران آن حضرت قرار مـیگیرد. فاصله این مقام که تا خیمـهگاه حدود ۷۰۰ متر است و نزدیکترین محل بـه نـهر علقمـه محسوب مـیشود.
بازدید از این محل درون برنامـه کاروانها قرار دارد.
مقام دست چپ حضرت عباس(ع)
مقام دست چپ حضرت عباس(ع) درون مقابل باب امام علی(ع) و روبروی ضلع شرقی حرم حضرت ابوالفضل(ع) و در خیـابان علقمـه قرار دارد. درون این محل دست چپ حضرت عباس(ع) از بدنشان جدا شده و بر روی زمـین افتاده است. فاصله این مقام که تا تل زینبیـه حدود ۶۰۰ متر است. با توجه بـه اینکه این مقام درون کوچهای باریک قرار دارد کـه در اطراف آن مغازهدارها مشغول کار هستند، امکان توقف طولانی درون کنار این مقام وجود ندارد.
بازدید از این محل درون برنامـه کاروانها قرار دارد.
محل ملاقات امام حسین(ع) با عمر سعد
ذکر شده هست که کـه امام حسین(ع) درون شب عاشورا مردی از یـاران خود را نزد عمر سعد فرستاد و از وی خواست که تا در فاصله دو لشکر با هم ملاقات کنند.
در این ملاقات هر بار کـه امام(ع) بـه او مـیفرمود: آیـا مـیخواهی با من جنگ کنی؟ عمر سعد بهانـههایی مـیآورد. یک بار گفت مـیترسم خانـهام را خراب کنند. امام(ع) فرمود: من خانـهات را مـیسازم. ابن سعد گفت: مـیترسم اموال و املاکم را بگیرند. امام جواب داد: من بهتر از آن را از اموالی کـه در حجاز دارم بـه تو خواهم داد. او مـیگفت: من درون کوفه بر جان افراد خانوادهام از خشم ابن زیـاد بیمناکم…
حضرت وقتی دید کـه وی از تصمـیم خود باز نمـیگردد از جای برخاست؛ درون حالی کـه مـیفرمود: تو را چه مـیشود؟! خداوند جانت را درون بسترت بگیرد و تو را درون قیـامت نیـامرزد! بـه خدا سوگند من مـیدانم کـه از گندم ری نخواهی خورد! ابن سعد با تمسخر جواب داد: جو ما را بس است!
در سال ۱۱۱۳ ه. ق. بنای یـادبود این ملاقات درون محله باب السلامـه ساخته شده است.
بازدید از این محل درون برنامـه کاروانها قرار ندارد.
نـهر حسینیـه ( علقمـه)
این نـهر کـه نـهرحسینیـه نام دارد انشعابی از رودخانـه فرات هست که از شمال شـهر کربلا عبور مى کند. لازم بـه ذکر هست که شریعهای کـه حضرت عباس(ع) درون کنار آن بـه شـهادت رسید با این نـهر متفاوت هست ولی با توجه بـه اینکه آن محل اکنون دیگر وجود ندارد، زائران این نـهر را نمادی به منظور یـادآوری آن نـهر کردهاند و در کنار آن روضه حضرت عباس(ع) مـیخوانند و به همـین جهت این نـهر بـه نـهر علقمـه معروف شده است.
برای رسیدن بـه این نـهر درون قسمت شمالی حرم امام حسین و نزدیک بـه بین الحرمـین خیـابان سدره را پیدا کنید و آن را مستقیم بروید که تا به نـهر برسید. فاصله نـهر که تا مرکز شـهر(حرمها) به منظور افراد مـیانسال کمـی زیـاد هست و بهتر هست یـا از ویلچر استفاده نمایند و یـا از عراقیهایی کـه با چرخ دستیهایشان افراد را با هزینـهای اندک جابه جا مـیکنند، کمک گرفته شود.
سرویس بهداشتیهای تمـیزی نیز درون کنار این نـهر قرار دارند و با توجه بـه اینکه معمولا بعد از بازدید از نـهر حسینیـه زائران بـه باغ امام صادق(ع) مـیروند و سرویس بهداشتیهای آنجا خیلی تمـیز نمـیباشد، درون صورت نیـاز بـه تجدید وضو از سرویس بهداشتیهای این محل استفاده نمایید.
بازدید از این محل درون برنامـه کاروانها قرار دارد.
مقام صاحب الزّمان(عج)
این مقام درون نزدیک نـهر حسینیـه، و در انتهای خیـابان سدره قرار دارد و اعتبار آن بدین جهت هست که حضرت ولی عصر(عج) درون این مکان نماز خواندهاند. درون داخل این مقام ضریحی قرار دارد کـه محراب محل نماز امام زمان(عج) مـیباشد.
بازدید از این محل درون برنامـه کاروانها قرار دارد.
مقام امام صادق(ع)
در کنار مقام صاحب الزمان(عج) پلی بر روی نـهر حسینیـه قرار دارد کـه با عبور از آن وارد بازاری مـیشوید کـه در انتهای آن با فاصله حدود ۳۰ متر از نـهر، زیـارتگاهی وجود دارد کـه به مقام امام صادق(ع) معروف است.
نقل شده هست در یکی از سفرهایی کـه حضرت امام صادق(ع) بـه زیـارت امام حسین(ع) مـیآمدند بـه صورت ناشناس مـهمان صاحب این باغ مـیشوند ولی صاحب باغ امام را مـیشناسند و باغ پر از درختان نخلشان را بـه ایشان هدیـه مـیکنند. گفته مـیشود امام صادق(ع) هرگاه به منظور زیـارت جدشان بـه کربلا تشریف مـیآوردند، درون این باغ اقامت مـینمودند و پس از غسل درون آب فرات، بـه زیـارت رفتند. این باغ درون سال ۹۱ توسط صدام بـه طور کامل تخریب شد ولی اکنون دوباره در همان جا ساختمانی ساخته شده کـه محل زیـارت دوستداران آن حضرت مـیباشد.
اگر قصد خرید از بازارچه مسیر باغ را دارید درون مسیر برگشت، خریدهایتان را انجام دهید. البته اگر مـیخواهید درون مسیر برگشت مستقیم بـه حرم امام حسین(ع) یـا حضرت عباس(ع) بروید پیشنـهاد مـیشود خرید زیـادی انجام ندهید کـه نمـیگذارند وارد حرمها کنید.
بازدید از این محل درون برنامـه کاروانها قرار دارد.
محل شـهادت حضرت علی اکبر(ع)
این محل درون شمال شرقی حرم واقع شده و بعد از محل ملاقات امام حسین علیـهالسلام با عمر سعد، دورترین مقام از خیمـهگاه و جبهه خودی محسوب مـیشود. علت این موضوع آن هست که وقتی آن حضرت از شدت جراحات بیحال روی گردن اسب افتاد، اسب ایشان را بـه اشتباه بـه سوی سپاه دشمن برد. فاصله مقام شـهادت علی اکبر علیـهالسلام تا تل زینبیـه حدود ۶۰۰ متر است.
برای رسیدن بـه این محل درون قسمت شمالی حرم امام حسین(ع) بـه کوچه سدره بروید (مسیر رسیدن بـه نـهر حسینیـه) و وارد سومـین کوچه از سمت راست خود شوید که تا به محل شـهادت حضرت علی اکبر(ع) برسید. این محل حدود ۶۰۰ متر از تل زینبیـه فاصله دارد. با توجه بـه اینکه درون زمان شـهادت حضرت علی اکبر(ع) ایشان بیحال روی اسب افتادند و اسب بدن ایشان را بـه اشتباه بـه سمت سپاه دشمن برد، محل شـهادت ایشان درون محلی دور نسبت بـه خیمـهگاه قرار دارد.
بازدید از این محل درون برنامـه کاروانها قرار دارد.
محل شـهادت حضرت علی اصغر(ع)
اینجا جایگاهی هست که درون آن حضرت علی اصغر(ع) درون آغوش پدر بـه شـهادت رسیدند. درون حال حاضر درون این محل اتاقی بـه ابعاد ۳ متر درون ۴ متر ساخته شده هست که درون داخل آن چند گهواره و لباس بچهگانـه گذاشتهاند و زائران با تکان گهوارهها روضه لالایی مـیخوانند.
این مقام درون اولین کوچه سمت راست خیـابان سدره قرار دارد.
بازدید از این محل درون برنامـه کاروانها قرار دارد./منبع :الف، 3 دی 92
***
مزار یـاران امام حسین(ع)
عمده یـاران امام حسین علیـهالسلام کـه در واقعه عاشورا بـه شـهادت رسیدند، درون نزدیکی امام حسین(ع) دفن شدهاند؛ اما برخی از آنان بـه دلایل مختلف درون اماکن دیگر دفن شدهاندکه عبارتند از:
حر بن یزید ریـاحی
قبیله وی، جنازۀ او از مـیدان جنگ خارج کرد و در روستایی درون نُه کیلومتری غرب کربلا بـه خاک سپرد؛ همان جا کـه امروزه بـه سبب وجود قبر او بـه «روستای حرّ» معروف است. بارگاه وی درون ۳۷۰ ق بـه دستور عضدالدوله دیلمـی ساخته شد و در ۹۱۴ ق شاه اسماعیل صفوی، بعد از زیـارت قبر وی، دستور تجدید بنای آن را صادر کرد.
عون بن عبداللّٰه
در کنار اتوبان کنونی کربلا – بغداد، مزار باشکوهی هست که متعلق بـه عون بن عبدالله است. بنا بر روایتی، وی همان عون بن عبدالله بن جعفر طیـار فرزند زینب کبری(س) هست که درون روز عاشورا بـه شـهادت رسید؛ امابنا بـه روایتی دیگر، این جا مزار عون بن عبد اللّٰه یکی از احفاد امام حسن مجتبی(ع) هست و این صحیحتر بـه نظر مـیرسد؛ زیرا حتما عون نیز درون کنار سایر شـهدا دفن شده باشد.
طفلان مسلم
در اتوبان کربلا – بغداد، درون فاصلۀ سی کیلومتری کربلا، درحومۀ شـهرکی بـه نام مسیب مزار و مرقد طفلان مسلم بن عقیل قرار دارد
عالمان و سادات
محمد بن نبی بن کاظم
وی نوۀ گرامـی امام کاظم علیـهالسلام هست که درون مـیان عربها بـه امام نوح شـهرت دارد و در منطقه «طویرج»، دوازده کیلومتری کربلا، دفن است.
اخرس بن کاظم
محمد بن ابی الفتح مشـهور بـه «الاخرس»، از نوادههای امام موسی بن جعفر علیـهالسلام، درون محلهای بـه نام الابتر درون اطراف کربلا بـه خاک سپرده شده است. درون آن محل زیـارتگاهی بنا شده و زائران زیـادی بـه آن جا مـیروند. سادات آل خراسان درون نجف بـه الاخرس منسوب هستند.
سید احمد ابوهاشم
نسب وی با چند واسطه بـه امام موسی کاظم(ع) مـیرسد. سید احمد درون شمال غربی منطقه شفائه (در ۲۵ کیلومتری آن) دفن شده و مزار و گنبد و صحن دارد و گنبد آن با کاشیهای آبی مزین شده است.
ابن حمزه
عماد الدین ابو محمد بن علی بن حمزه بن حسن بن عبید اللّٰه بن عباس بن علی علیـهالسلام، مشـهور بـه ابن حمزه و از نوادههای حضرت عباس علیـهالسلام است. وی از عالمان بزرگ و فقیـهان برجسته و راویـان حدیث بود و در قبرستان قدیمـی کربلا، کـه امروزه درون جنوب شرقی آستان حضرت ابوالفضل کنار بزرگراه کربلا – طویرج قرار گرفته، دفن شده است.
ابو احمد حسین بن محمد ( ۳۰۴ ق – ۴۰۰ ق)
نسب او با سه نسل بـه امام موسی کاظم علیـهالسلام مـیرسد. وی پدر گرامـی سید رضی و سید مرتضی است.
سید رضی ( ۳۵۸ ق – ۴۰۶ ق)
سید رضی از عالمان شیعه درون قرن چهارم هجری و گردآورنده نـهج البلاغه است. او درون کنار پدر و برادرش درون نزدیکی قبر سید ابراهیم مجاب درون رواق غربی حرم دفن است.
سید مرتضی ( ۳۵۵ ق – ۴۳۶ ق)
سید مرتضی یـا شریف مرتضی، از عالمان و فقیـهان بزرگ شیعه درون قرن چهارم هجری و صاحب تألیفات زیـادی است.
ابن فهد حلی ( ۷۵۸ ق – ۸۴۱ ق)
قبر شیخ احمد بن محمد بن فهد، فقیـه بزرگ امامـیه، درون غرب خیـابان باب القبله، داخل مسجدی قرار دارد کـه به نام او معروف است. وی خانـهاش را به منظور زائران بـه عنوان منزلگاهی وقف کرده بود و پس از مرگش او را درون همان خانۀ خود بـه خاک سپردند. شاه عباس درون ۱۰۳۳ ق باغ جنوب قبر ابن فهد را بـه صورت مسجدی درون آورد و آن را کاشی کاری کرد و گنبدی روی قبر وی برپا ساخت.
شیخ یوسف بحرانی ( ۱۱۰۷ ق – ۱۱۸۶ ق)
شیخ یوسف آل عصفور بحرانی، صاحب کتاب الحدائق الناضره، درون رواق شرقی حرم دفن شده است. وی بـه همراه سید علی طباطبایی و وحید بهبهانی درون یک مقبره آرمـیدهاند.
علامـه وحید بهبهانی ( ۱۱۱۸ ق – ۱۲۰۵ ق)
شیخ محمد باقر بن محمد اکمل مشـهور بـه وحید بهبهانی، از عالمان بزرگ شیعه درون قرن دوازدهم هجری است. وی درون رواق شرقی حرم دفن شده است. او درون کربلا رهبری و مرجعیت شیعیـان را بر عهده داشت.
سید کاظم رشتی ( ۱۲۱۴ ق – ۱۲۵۹ق)
سید کاظم بن قاسم حسینی رشتی از شاگردان شیخ احمد احسایی است. قبر وی درون رواق شرقی حرم است.
سید احمد بن سید کاظم رشتی
سید احمد بن سید کاظم رشتی درون ۱۲۹۵ ق بـه قتل رسید و در رواق شرقی حرم، کنار پدرش، بـه خاک سپرده شد.
شریف العلماء(-۱۲۴۶ ق)
محمد شریف بن حسن آملی، از عالمان بزرگ شیعه، و استاد شیخ مرتضی انصاری است. وی درون سمت جنوب شرقی آستان، درون یکی از کوچههای فرعی خیـابان امام حسین علیـهالسلام دفن شد و دارای بقعه بود کـه امروزه از مـیان رفته است.
سید علی طباطبایی
سید علی طباطبایی، صاحب کتاب ریـاض المسائل درون فقه است. وی درون رواق شرقی حرم خاک شد. او دیوار شـهر کربلا را بنا کرد. فرزند او بـه سید محمد مجاهد معروف است.
سیدمحمدمجاهد ( ۱۱۸۰ – ۱۲۴۲ ق)
سید محمد مجاهد فرزند سید علی طباطبایی صاحب ریـاض و نوۀ ی مرحوم علامـه بهبهانی، صاحب کتاب مفاتیح و مناهل است. او بـه سبب حضورش درون صحنـه نبرد با روسها، بـه مجاهد معروف شد. قبرش درون بین الحرمـین کربلا دارای گنبد و ضریح فولادی بوده هست که درون توسعه کنونی از مـیان رفته است.
شیخ محمدتقی شیرازی (- ۱۳۳۸ ق)
شیخ محمد تقی شیرازی از مراجع بزرگ شیعه واز رهبران قیـام مردم عراق علیـه سلطه انگلستان ( ۱۹۲۰ م) هست که با مجاهدتهای خود، سلطه و نفوذ انگلیس را درون عراق از بین برد. او را درضلع جنوب شرقی صحن درون مقبره اختصاصی خود دفن د. درون ۱۲۶۳ ق، هنگام توسعۀ صحن، بقعهای بـه نام «ایوان شیرازی» بـه مساحت دویست متر درون کنار آن قبر بنا شد کـه محل تدریس و تحصیل طلبهها شده بود ولی بـه دستور رژیم بعث تعطیل شد.
خاندان قزوینی (مجتهد قزوینی)
در داخل صحن و در مسیر صحن امام حسین علیـهالسلام بـه سوی صحن ابوالفضل العباس یعنی باب قاضی الحاجات درون حجرهای سه تن از خاندان مجتهد قزوینی دفن شدهاند:
آقا سید ابرهیم بن محمد مجتهد قزوینی صاحب ضوابط الاصول(۱۲۶۲ ق-)
آقا سید مـهدی مجتهد
شیخ محمد حسین قزوینی (- ۱۲۸۱ ق).
در دالان صحن کوچک همـین مکان قبر شیخ الاسلام قزوینی واقع است.
شیخ عبدالحسین تهرانی
شیخ عبدالحسین تهرانی از فقیـهان و عالمان معاصر بود کـه در یکی از حجرههای سمت غربی صحن خاک شده است.
سید عبداللّٰه بحرانی
سید عبداللّٰه بحرانی عالم و فقیـه و مؤلف الافاضات الحسینیـه و شرح مختصر النافع علامـه حلی هست که درون رواق ابراهیم مجاب بـه خاک سپرده شده است. در کنار او فرزندش سید محسن و نوهاش سید محمد بن سید محسن، صاحب کتابهای الفصول البهیـه فی بعض الاخبار الحجج المرضیـه و هدایة العباد، دفن شدهاند.
صاحب ضوابط
سید ابراهیم بن محمد باقر قزوینی حائری عالم بزرگ شیعه و معروف بـه صاحب ضوابط، درون مـیدان مقابل باب الشـهداء دفن است. تألیف او درون باب فقه شـهرت دارد.
خاندان برغانی
چند تن از خاندان برغانی، کـه همـه از عالمان بزرگ و از فقیـهان شیعه بودهاند، درون رواق غربی حرم (رواق بالاسر) بـه خاک سپرده شدهاند. معروفترین آنها ملا محمد علی برغانی است کـه در ۱۲۷۱ ق از دنیـا رفت. وی تألیفات فراوانی درون فقه و تفسیر دارد. دیگر فرزندش مـیرزا عبد الوهاب از عارفان و فقیـهان عصر قاجار بود کـه در ۱۲۹۴ ق فوت کرد. قبر ملا علی برغانی متوفی ۱۲۶۹ ق نیز درون این مکان واقع است.
سید مرتضی طباطبایی
سید مرتضی فرزند سید محمد طباطبایی حسینی بروجردی پدر سید مـهدی بحر العلوم هست که درون ۱۲۰۴ ق از دنیـا رفت. او را درون رواق شرقی حرم بـه خاک سپردند.
خاندان آل کمونـه
چند تن از مشاهیر خاندان آل کمونـه درون زیر زمـین خزانۀ جواهر آستان، بین رواق پادشاهان و مسجد آستان حسینی، دفن هستند. این افراد از عالمان و ادیبان کربلا بودند؛ از جمله شیخ مـهدی کمونـه (ف ۱۲۷۲ ق) کلیددار آستان، شیخ مـیرزا حسن کمونـه (ف ۱۲۹۲ ق) هم چنین برادرش کـه پس از او بـه تولیت آستان رسید و نیز شیخ محمد علی کمونـه (ف ۱۲۸۲ ق)، کـه از شاعران شیعه بوده است.
سید هاشم حداد
قبر وی درون وادی الصفای کربلا است.
قبور پادشاهان و رجال سیـاسی
پادشاهان آل بویـه
چند تن از پادشاهان آل بویـه درون صحن حرم امام حسین دفن شدهاند. درون زمانهای پیشین، بقعهای بر فراز قبر آنان وجود داشت کـه در ۱۲۶۸ ق تخریب شد.
پادشاهان و رجال قاجار
مظفرالدین شاه
وی از پادشاهان قاجار هست که فرمان مشروطیت را درون ۱۳۲۴ ق صادر کرد و در همانسال از دنیـا رفت. بر اساس وصیتاش او را درون کربلا بـه خاک سپردند. قبر وی داخل رواق پادشاهان است.
محمد علی شاه
محمد علی شاه فرزند مظفرالدین شاه از پادشاهان دورۀ قاجار و از مخالفان مشروطه هست که بـه سبب بـه توپ بستن مجلس شورای ملی شـهرت دارد. وی درون ۱۳۴۱ ق از دنیـا رفت و در کنار قبر پدرش دفن شد.
احمد شاه
احمد شاه فرزند محمد علی شاه و آخرین پادشاه سلسله قاجار هست که درون دوران وی کودتای ۱۲۹۹ رضا خان بـه وقوع پیوست. او درون ۱۳۴۸ ق از دنیـا رفت و در کنار قبر پدرش بـه خاک سپرده شد.
امـیر کبیر
مـیرزا تقی خان هزاوهای مشـهور بـه امـیر کبیر، صدر اعظم معروف ناصرالدین شاه هست که بـه دستور وی درون ۱۲۹۸ ق درون فین کاشان بـه قتل رسید و در رواق پادشاهان بـه خاک سپرده شد. درون کنار قبر وی فرزندش ساعد الملک و برادرش مـیزا حسین خان دفن شدهاند.
معیر الممالک
دوستعلی خان معیر الممالک، رییس ضرابخانـه و امور دارایی عصر ناصری، درون داخل رواق دفن است. قبر او درون اتاقی کوچک و آینـه کاری شده قرار دارد.
حاجی مـیرزا آغاسی
از وزیران عصر محمد شاه قاجار است. او را درون رواق پادشاهان بـه خاک سپردند.
ظل السلطان
ظل السلطان فرزند ناصرالدین شاه و حاکم اصفهان درون عصر ناصری و مظفری است. قبر وی درون رواق پادشاهان قرار دارد.
علاوه بر خاندان قاجار شاهزادگانی از هند نیز درون حرم مدفونند کـه معروفترین آنـها زاهدالدین شاه و سلطان برهان نظام شاه پسر سلطان احمد هندی است./۱۰ آذر ۱۳۹۳باشگاه خبرنگاران
***
حرم امام حسین علیـه السلام
حرم مطهر درون مرکز شـهر است.ساختمان حرم بارها و بارها تخریب و بازسازی شده اما بنای فعلی اش از آثار باقیمانده دوره صفوی و قاجاریـه است.آینـه کاری ، معرق و طلاکاری های داخل حرم هم کار اصفهانی هاست.حرم مطهر از گنبدى بزرگ و مطلا تشکیل شده کـه بر روى گنبد خانـه اى وسیع و چندین رواق و یک مسجد بزرگ و صحنى فراخ هست که تمامى این مجموعه را درون بر مى گیرد.گنبد طلا از ساخته هاى دوران صفویـه هست و طلا کارى آن بـه دستور آقا محمد خان قاجار انجام گرفته است.تمام راه های منتهی بـه حرم را از یک کیلومتری بسته اند و در فاصله های چند صد متری پست بازرسی دارند.بسته بـه شرایط امنیتی این بازرسی مـی تواند درون حد مصافحه با عراقی ها باشد یـا یک خانـه تکانی تمام عیـار.
حرم حضرت عباس(ع)
حرم حضرت عباس(ع) درون شرق حرم امام حسین(ع) هست و حدود 350متر با آن فاصله دارد.این فاصله همان بین الحرمـین هست که گفته اند مساوی با فاصله سعی صفا و مروه است.اگر از درون جنوبی حرم بیرون بروید،مـیدان مشک را مـی بینید همان جایی کـه مشک حضرت پاره شده است.قبر مطهر را چهار رواق و صحن فراخ و وسیعى بـه همراه ایوان زیبا درون بر گرفته است.ضریح زیباى آن حضرت بـه دستور مرحوم آیة الله العظمى حکیم درون سال 1965 مـیلادى درون اصفهان ساخته شد.
ضریح امام حسین (ع)
گنبد و گلدسته امام حسین(ع) از طلاست و گلدسته حضرت عباس (ع) کاشی کاری شده.داخل حرم،ضریح امام حسین(ع) 6 گوشـه هست چون مزار حضرت علی اکبر(ع) پایین پا و داخل ضریح است.
کف العباس (ع)
جایی هست که دست های حضرت عباس(ع) را قطع د.محل دست راست روبه روی درون باب الفرات و نزدیک ترین محل بـه علقمـه است.محل دست چپ هم مقابل صحن شرقی است.این محل ها طوری هستند کـه حرکت حضرت از علقمـه که تا محل شـهادت را کاملا مـی توانید تصور کنید.آن حضرت بعد از قطع شدن دستانشان باز هم بـه سوى خیمـه ها حرکت د اما از شدت خونریزى بر زمـین افتادند و شـهید شدند.
تل زینبیـه
تل یعنی تپه و اینجا همان تپه بلندی بوده کـه روز عاشورا حضرت زینب(س) روی آن مـی آمده که تا مـیدان جنگ را ببیند.فاصله تل که تا خیمـه گاه،حدود 150 متر هست و که تا قتلگاه حدود 75 متر فاصل دارد.
نـهر علقمـه
از خیمـه گاه که تا نـهر حدود پانصد متر فاصله است.نـهری کـه زمانی آبش حسرت کودکان کربلا بود.حالا همـیشـه گل آلود است.خیلی از مردم کربلا هم آب شربشان همـین است.
خیمـه گاه
همان جایی کـه خیمـه های امام و یـارانشان بر پابوده.خیمـه گاه درون جنوب صحن مطهر امام حسین(ع) و در فاصله 250 مترى واقع است.خیمـه حضرت عباس(ع) اولین خیمـه هست چون ایشان نگهبان خیمـه ها بوده اند.خیمـه امام حسین (ع) را هم بـه صورت گنبد درون آورده اند.در خیمـه امام حسین (ع) یک سنگ تاریخی وجود دارد کـه آن را هم حتما ببینید.در جنوب خیمـه امام(ع) چاهی با آب شور و غیر قابل خوردن است.مـیگویند شب عاشورا از آب آن به منظور وضو و غسل استفاده مـی د.خیمـه امام سجاد(ع) هم سمت چپ خیمـه امام حسین (ع) قرار دارد کـه یک محراب درون آن ساخته اند.خیمـه قاسم بن الحسن(ع) هم با فاصله کمـی همان جاست کـه اصولا از آن به منظور نماز استفاده مـی شود.
***
نکاتی به منظور زائران کربلا-زائران پیـاده
بين الحرمين، همان مكاني كه بين دو حرم واقع شده و دقيقا بـه اندازه فاصله بين صفا و مروه درون مسجد الحرام است و 350 متر طول دارد و دو طرف آن نخلكاري شده و اين دو مكان مقدس را با هم مرتبط كرده است
حرم مقدس حضرت عباس (ع) درون فاصله 350 متري شرق حرم امام حسين (ع) قرار دارد اين ميدان همان جايي هست كه مشك حضرت عباس در روز عاشورا مورد اصابت تير قرار گرفت.
تل زينبيه تاحرم"امام حسین" 75 متر فاصله دارد. اينجا همان مكاني هست كه حضرت زينب (س) بالاي آن رفت و ميدان جنگ را نظاره كرد.
خيمـهگاه اهل حرم حدود 200 متر با حرم فاصله دارد
قبر حبيب بن مظاهر بيش از 10 متر با ضريح امام فاصله ندارد
فاصله بین مسجد سهله که تا کربلا 130 کیلومتر
مقبره حر تا حرم حسینی کمتراز 10 کیلومتر فاصله دارد.
عمود چیست؟
خروجی شـهر نجف که تا "کربلا"-جاده ای هست که دربلواروسط این جاده، تیربرق های روشنایی بقطرلوله بخاری نصب است،این تیربرق ها از 1 که تا 1452 نشانـهگذاری شده است، فاصله این تیرها (مـیلههای آهنی به قطرلوله بخاری) از یکدیگر 50 متر است کـه شاخص بسیـار خوبی به منظور زائران پیـاده بـه شمار مـیرود.این تیربرق هارا"عمود"مـی گویند/فاصله اولین تیربرق"عمود" تاآخرین81کیلومترمـی باشد
فاصله بین هرعمود50متراست که به منظور پیدا زائران شاخص خوبی هست.
مثلاً وقتی گفته مـی شود"من درعمود1400هستم"،یعنی 2/5 کیلومتری کربلا-حرم (اول حرم حضرت عباس است)
وقتی گفته شود"عمود400هستم"یعنی 2 کیلومتری نجف(بااحتساب فاصله اولین عمودتا حرم،بایداین فاصله را با1700مترجمع ببندید کـه مـی شود3700متری حرم حضرت علی)
توضیح مـهم
"خروجی نجف"اولین عمود(شماره1)تاحرم امـیرالمؤمنین 1700مترفاصله دارد
زمان پیـاده روی ۲۰ که تا ۲۵ ساعت (بین2تا5روزبطول مـی انجامد)
دربین راه-طول مسیر"موکب"هاوحسینیـه های زیـادی وجوددارند(برای استراحت،خواب ،نمازو یذیرایی"تغذیـه")
از عمود شماره ۱۳۹۰ شما وارد شـهر کربلا مـی شوید
از عمود ۱۳۹۹ حرم حضرت عباس نمایـان مـی شود
همـه خدمات درون طول مسیر مانند اسکان، نوشیدنی ها، غذاها و درمانگاه وحتی ماساژ بصورت رایگان ارائه مـی شود.
هر جایی کم آوردید- دیگر توانایی ادامـه مسیر را نداشتید مـیتوانید سوار ماشین های" ون" و یـا اتوبوسهایی کـه در مسیر هستند بشویدوبه کربلا برسید
نگران شارژموبایل نباشید-در کنار جاده پنل های ۱۵ تایی یـا ۲۰ تایی برق گذاشته اند موبایلتان شارژکنید.
سرویس های بهداشتی فراوانی درون طول مسیر قرار دارند و تعدادی از موکب ها نیز سرویس بهداشتی فرنگی دارند .
برچسبهاسامرا, ستادسامرا, فاصله بغدادتاسامرا, فاصله تامرز خسروی, فاصله کربلاتابغداد, فاصله کربلاتاسامرا, فاصله کربلاتاکاظمـین, فاصله کربلاتامرز, فاصله کربلاتانجف, فاصله مـهران تاکربلا, فاصله نجف تابغداد
[فاصله اماکن مقدس عراق-فاصله نجف ،کاظمـین،سامرا-کربلا فاصله کاظمین تا کربلا چند کیلومتر است]
نویسنده و منبع: ستادسامرا | تاریخ انتشار: Thu, 19 Jul 2018 09:08:00 +0000